Meteen naar de inhoud

Goed Verhaald

Snoepjes

Aan de poes kun goed zien wat snoepjes doen. Naast het gewone eten krijgt onze Timmy af en toe een snoepje. Dat maakt haar helemaal gek! In plaats van lekker sabbelen of kleine hapjes nemen, is het van hap slik weg. Die snoepjes zijn zo gemaakt dat zij er niet vanaf kan blijven. Toch wel knap. Zeker als beloning is dat dan een goed middel. Zou zij haar eigen eten nog wel eten, wanneer er een bak snoepjes naast stond? 

Lees verder »Snoepjes

Goed eten

In ons gezin was goed eten een ding. Met gemak aten we als kinderen twee borden warm eten tussen de middag. De situatie was zo dat er centraal werd opgeschept door de hulp in de huishouding. Vanuit de keuken. De kinderen (twaalf in getal!) zaten dan aan lange tafels en liepen met hun bord langs de opschepbalie. Degene die het eerste klaar was, kon dan als eerste ook weer voor de tweede ronde. En hoewel de anarchie met regels werd ingeperkt, was het beslist geen familie Von Trapp uit de Sound of Music. Flink dooreten werd beloond. Dat mijn vader dat belangrijk vond werd duidelijk toen twee van mijn zussen achterbleven in die race. Erger nog: zij kregen zelfs hun eerste bord niet leeg. 

Lees verder »Goed eten

Radslag

Oh, mag ik een radslag maken. Alsjeblieft. We zitten te werken in het Domein, de week voor de toetsweek. De meeste leerlingen hebben de stof al wel doorgenomen. Een enkeling begint opnieuw, een ander maakt een samenvatting (niet van wiskunde geloof ik). Ik was net doende een extra uitdaging op het bord te schrijven. Er wordt serieus gewerkt.

Lees verder »Radslag

Schillen, waar zitten we?

Een volle klas en de deuren open voor extra ruimte. Het gegeven van de leerpleinen leidt op het Revius Lyceum tot vragen als: Hoe benut je de leerpleinen optimaal en zijn er misschien nog meer opties? Om dat te verkennen kijken we naar het model van de vier schillen. In het heel kort: in de klas, naast de klas, binnen de school en buiten de school. Met als onderliggend doel persoonlijke groei naar zelfstandigheid en zelfsturing. Laat ik de schillen afpellen voor de leerling en tegelijkertijd bezien waar ik mezelf terugvind als docent. 

Lees verder »Schillen, waar zitten we?